Uczniowie przygotowali Punkt Informacyjny ERASMUS+, w którym można było uzyskać informacje na temat projektów ERASMUS+, które szkoła realizowała w poprzednich latach, a przede wszystkim na temat aktualnie realizowanego projektu „Międzynarodowa edukacja branżowa oknem do sukcesu” o numerze 2025-1-P01-KA121-VET-00310717 realizowanego przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej w ramach programu Erasmus+ w sektorze Kształcenie i szkolenia zawodowe, Akcja 1. Mobilność edukacyjna w latach 2021 – 27.
W ramach projektu dwie grupy uczniów wyjadą na trzytygodniowe praktyki do Walencji w Hiszpanii i Milazzo na Sycylii we Włoszech, a dwie nauczycielki przedmiotów gastronomicznych na pięciodniowy job shadowing do Ostrawy w Czechach. Nowe doświadczenia zawodowe będą zdobywać uczniowie kształcący się w zawodach: technik żywienia i usług gastronomicznych, technik technologii żywności – cukiernik, technik usług fryzjerskich, technik analityk, fryzjer, kucharz, cukiernik.
W ramach obchodów imienin Erasmusa uczniowie pod okiem nauczycieli przygotowali szereg działań mających na celu promocję i uhonorowanie programu Erasmus+, a także podkreślenie wartości, jakie niesie ze sobą współpraca międzynarodowa w edukacji. W tym dniu uczniowie, nauczyciele i społeczność szkolna dzielą się swoimi doświadczeniami związanymi z mobilnością, poznawaniem innych kultur i budowaniem europejskiej wspólnoty opartej na takich wartościach jak godność, wolność, demokracja, równość, praworządność i prawa człowieka.
Uczniowie klasy 3TA – technik analityk pod okiem pani Joanny Przystaś-Gruchały przeprowadzili serię pokazów i doświadczeń chemicznych. Wydarzenie miało na celu popularyzację nauk ścisłych oraz zaprezentowanie praktycznych umiejętności zdobytych podczas zajęć zawodowych. Pokazy chemiczne przygotowane przez uczniów zachwyciły publiczność efektownymi reakcjami, barwnymi przemianami i ciekawymi zjawiskami fizykochemicznymi. Uczniowie w profesjonalny sposób omawiali przebieg doświadczeń, tłumaczyli obserwowane efekty oraz odpowiadali na pytania uczestników. Dzięki ich kreatywnemu podejściu do nauki i dużemu zaangażowaniu wydarzenie stało się inspirującą okazją do odkrywania fascynującego świata chemii. Uczniowie wykazali się nie tylko wiedzą teoretyczną, lecz także umiejętnością bezpiecznego posługiwania się odczynnikami i sprzętem laboratoryjnym. Prezentacje przebiegały zgodnie z zasadami BHP, co podkreślało wysoki poziom przygotowania technicznego. Wydarzenie spotkało się z dużym zainteresowaniem społeczności szkolnej, a pozytywne reakcje widzów potwierdziły wartość edukacyjną i atrakcyjność pokazów. Udział w Erasmus Day był dla uczniów świetną okazją do rozwijania kompetencji zawodowych, komunikacyjnych i pracy zespołowej.
Fryzjerzy w pracowniach fryzjerskich przygotowali pokazy umiejętności fryzjerskich. W trakcie wykonywania fryzur wykazali się dużą starannością, kreatywnością oraz umiejętnością pracy z różnymi typami włosów. Przed przystąpieniem do stylizacji dokonali analizy kształtu twarzy oraz rodzaju włosów modelki, aby dobrać odpowiednią technikę upięcia. Podczas pracy wykorzystali zarówno klasyczne metody modelowania, jak i bardziej zaawansowane techniki, takie jak trwałe utrwalanie skrętu czy budowanie objętości za pomocą wypełnień. Uczniowie umiejętnie posługiwali się narzędziami fryzjerskimi, przestrzegając zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Cały proces przebiegał w atmosferze współpracy i wzajemnej pomocy, co pozwoliło na wymianę doświadczeń i doskonalenie umiejętności praktycznych. Uczniowie wykazali duże zaangażowanie i samodzielność, co przełożyło się na wysoki poziom wykonanych stylizacji. Nad pracującymi uczniami czuwały panie Aneta Nowotyńska, Wioleta Zięba oraz Anna Zborowska.
W ramach międzynarodowego wydarzenia ErasmusDays 2025 uczniowie klasy III F/K
kształcący się w zawodzie kucharz uczestniczyli w zajęciach pt. „Żyj zdrowo, kolorowo”.
Podczas warsztatów w pracowni gastronomicznej uczniowie doskonalili swoje umiejętności
praktyczne, poznając zasady komponowania zdrowych i wartościowych koktajli owocowych,
warzywnych oraz mlecznych. Wśród przygotowanych napojów znalazły się m.in.:
• smoothie jarmużowo - bananowe,
• koktajl malinowo - jogurtowy,
• sok z buraka z dodatkiem marchwi, jabłka i imbiru,
• koktajl szpinakowo - bananowy,
• sok pomarańczowo - marchewkowy z jabłkiem i imbirem,
• sok winogronowo - arbuzowy.
Zajęcia połączyły naukę z praktyką oraz promowały ideę zdrowego stylu życia i europejskiej
współpracy w ramach programu Erasmus+. Wszystkie przygotowane koktajle zachwycały smakiem, kolorem i pomysłowością! Dziękujemy uczniom za zaangażowanie i kreatywność oraz nauczycielom za inspirujące prowadzenie zajęć.
To właśnie w tym dniu społeczność szkolna wybrała MISTRZA SZARLOTKI, którym został Krzysztof Zieliński. Jego wyjątkowa w smaku i zapachu szarlotka zachwyciła wszystkich. Ale konkurenci deptali Mistrzowi po piętach, bo w konkursie wzięły udział 22 szarlotki upieczone przez uczniów klas: III TŻ/TTŻ, III C oraz III F/K. Zadanie nie było proste, ponieważ uczestnicy mieli za zadanie przygotować prawdziwe, jabłkowe dzieło sztuki według własnych, domowych i często rodzinnych przepisów. Od samego rana szkolne sale wypełniał zapach cynamonu, cukru waniliowego i prażonych jabłek, a każdy kolejny wypiek przyciągał uwagę nie tylko wyglądem, ale i obietnicą wyjątkowego smaku. Szarlotki mogła degustować i ocenić cała społeczność szkolna – uczniowie, nauczyciele oraz pracownicy szkoły. To właśnie ich głosy zadecydowały o wyborze najlepszych wypieków.
Po zakończeniu degustacji i zliczeniu 130 oddanych głosów poznaliśmy zwycięzców:
I miejsce – Krzysztof Zieliński (kl. III F/K)
II miejsce – Sandra Czekańska (kl. III TŻ/TTŻ)
III miejsce – Aleksandra Chrobak (kl. III TŻ/TTŻ)
Serdecznie gratulujemy zwycięzcom!
Dziękujemy także wszystkim uczestnikom konkursu – za ogromne zaangażowanie,
kreatywność oraz za to, że dzięki Waszym wypiekom mogliśmy spędzić ten dzień w
prawdziwie rodzinnej, pachnącej szarlotką atmosferze.
Do organizacji Erasmus Days włączyli się także nauczyciele języków obcych, którzy połączyli go z obchodami Dnia Języków Obcych i przygotowali w szkolnych pracowniach językowych szereg działań mających na celu rozwój umiejętności językowych uczniów. Zorganizowano quizy językowe, które pozwoliły uczestnikom sprawdzić swoją wiedzę w formie zabawy i rywalizacji. Uczniowie przygotowali i zaprezentowali informacje na temat kultur, zwyczajów i tradycji wielu krajów europejskich. Kolejnym punktem programu były konkursy językowe, w których wykorzystywano interaktywne platformy internetowe, co zwiększyło zaangażowanie uczniów. Dzięki tym działaniom, uczniowie mieli okazję rozwijać swoje umiejętności językowe w kreatywny i nowoczesny sposób oraz poszerzać swoją wiedzę na temat krajów Unii Europejskiej.
„Tanecznym krokiem do Europy” poprowadzili uczniów nauczyciele wychowania fizycznego pan Wiesław Wójcik i pan Hubert Wilk, którzy na sali gimnastycznej zorganizowali międzynarodowe tańce integracyjne. Uczniowie bawili się świetnie, tańcząc polski taniec narodowy czyli poloneza oraz poznając wiele tańców narodowych innych krajów europejskich.
Opracowała: Małgorzata Płatek